Wild experiences in beautiful British Columbia

21 augustus 2016 - Calgary, Canada

Bijna een maand geleden sinds m'n laatste schrijven.. En ik had mezelf nog zo voorgenomen om regelmatiger te schrijven! Mission failed I guess.. A lot has happened, so lots to share! Om het lezen voor jullie wat aangenamer te maken en jullie niet compleet af te schrikken door de lappen tekst hieronder, zal ik dit verslag in 2 delen opsplitsen; 'Wild experiences in beautiful British Columbia' en 'Next level adventures in rocky Alberta'.

M'n laatste blog eindigde ik met dat m'n tijd op Vancouver Island er zo goed als op zat, en dat ik via een 9,5u durende busrit naar Port Hardy de ferry zou nemen naar Prince Rupert. Tijdens het inchecken in m'n hostel in Port Hardy raakte ik aan de praat met 2 meiden die in dezelfde bus hadden gezeten, Eline en Ty, en blijkbaar zouden zij de volgende dag ook de ferry naar het noorden nemen. We werden in dezelfde dorm ingedeeld en besloten samen Port Hardy te gaan verkennen. Daar waren we al snel klaar mee, aangezien dit plaatsje letterlijk uit 1 straat bestaat.. Dus zijn we maar bij het enige restaurant gaan zitten, waar we gezellig gegeten en gekletst hebben. Vroeg naar bed, want de volgende dag zou onze ferry om 7:30am vertrekken! Echter heeft een of andere idioot bedacht dat iedereen 2u voor vertrek aanwezig moest zijn, omdat anders de reservering vrijgegeven zou worden. Dus om 5u de volgende ochtend stonden we bepakt en bezakt, met kleine oogjes en in desperate need of koffie te wachten op een echte gele schoolbus die ons naar de ferry terminal zou brengen. Highschool dream coming true!

De inside-passage met de ferry was absoluut de moeite en het wachten waard. We hadden al snel een mooi plekje aan boord geclaimd, vanwaar we het echte wilde Canada konden ervaren. Meerdere walvissen gespot, van een afstand en van dichtbij, over het schip rondgelopen, geslapen, gelachen en gelezen, het was uiteindelijk nog best een comfortabele reis, ondanks een groot aantal luidruchtige Nederlanders en praatgrage Duitsers. Uiteindelijk kwamen we na 16u uitgeput in Prince Rupert aan, waar Hilde en John me heel lief stonden op te wachten voor een avond kamperen. De volgende dag hebben we door Prince Rupert gelopen, een first nations museum bezocht geluncht in de schattige kleine haven van Prince Rupert. Toen naar het huis van John en Hilde in Terrace gereden, waar we onderweg even gestopt zijn omdat John wilde kijken of de vissers nog wat vis aan het vangen waren. En onze timing had niet beter kunnen zijn. Juist op het moment dat wij aan kwamen lopen was een jongen bezig een joekel van een sockeye zalm uit het water te trekken, echt een ongelofelijk groot beest! Dus dat was heel bijzonder om mee te maken. Eenmaal in Terrace heerlijk vroeg naar bed gegaan en bijgekomen. De volgende dag veel familie ontmoet, waaronder Hilde's broer Clarence en zijn vrouw Cheryl, de oudste dochter van John en Hilde Suzannah en haar man Norman en kids, en de moeder van Hilde Jane (Bastiaantje) Braam. Verder heb ik een toeristische tour door Terrace gekregen, en had Hilde een heerlijke sockeye zalm voorbereid voor suppper. De volgende dag ben ik mee gaan vissen met Norman, maar buiten wat misplaatste haakjes en ontsnapte krengen hadden we geen succes helaas.. 's Avonds hadden John en Hilde wat mensen uitgenodigd voor een Wiener Roast (hotdogs) bij hen in de achtertuin, dus toen nog meer nieuwe mensen en familie leren kennen.

De volgende dag moesten we alweer afscheid nemen van Suzannah en Norman, maar niet veel later landde een vlucht waar ik een hele tijd vol spanning op heb zitten wachten; die van Rick!!! Meneertje van Dijk vond het namelijk de hoogste tijd om wat jongensdromen (denk cowboys en Canadian mounties)  na te streven en besloot dus om mij de komende 2 weken te komen vergezellen in dit prachtige land. Superleuk! Vanaf de airport zijn we eerst naar huis gegaan om spullen te droppen en te lunchen, om vervolgens met de auto naar een heel mooi meer te rijden. Daar hebben we hotdogs gegrild en gezellig bijgekletst. Om vervolgens niet te laat weer naar het huis te gaan om ons klaar te maken voor een wel heel bijzondere trip de volgende dag;  naar Alaska!!

Supermooie rit langs hoge bergen, wilde watervallen en prachtige gletsjers en meren. Tenten opgezet en toen snel naar Fish Creek in Hyder, Alaska, want onze main mission was het spotten van beren! En blijkbaar zou het daarvan barsten bij Fish Creek, een kleine stroom kristalhelder water die als laatste rustplaats van de zalmen diende. Maar buiten veel zowel stinkende dode, als levende worstelende zalmen, een echte eagle, en een mamma eend met kleine duckies, hebben we geen enkele beer gezien. Dus na een halfuur hebben we het opgeheven en zijn we een eettentje gaan zoeken. 's Avonds gezellig rond het kampvuur biertjes gedronken en marshmallows geroosterd onder een prachtige sterrenhemel in afwachting van het Noorderlicht. Maar ook die liet zich niet spotten, en kwamen de mannen tot de conclusie dat het waarschijnlijk aan mijn aura zou liggen....

De volgende dag was heel bijzonder! Na een korte nacht in een echte oranje search and rescue tent zijn we vroeg op pas gegaan om een nieuwe poging tot beren spotten te wagen.. We zijn tot het verste puntje dwars door Alaska gereden, maar wederom geen wild, en al helemaal geen beren. Dus na een uitgebreide fotoshoot met adembenemend uitzicht op Salmon Glacier zijn we maar heel spontaan een steile berg  gaan beklimmen (op m'n  sneakers zonder enige steun...) Na enigszins hijgend en puffend 'de top' van deze berg bereikt te hebben klaarde de mist op, en zagen we een andere gletsjer 'binnen handbereik'. Echter was de hike erheen nog best spannend, maar het resultaat was het dubbel en dwars waard! We hebben gewoon op een echte gletsjer met eeuwenoud sneeuw en ijs in Canada gestaan! En Rick heeft zelfs echt gletsjer ijs gegeten! Na een nog spannendere tocht terug met hordes irritante muggen  en een stel kleine avalanches (John en Rick vonden het leuk om stenen over een rand te duwen en dan te kijken wiens avalanche groter was), hebben we toch heelhuids de auto bereikt, ik inclusief natte billen en doorweekte schoenen nadat ik zo van een gladde steen in een moeras gleed.. Wat een avontuur! Tijdens de rit terug naar Stewart wederom geen wild, op een dooie marmot na. In Stewart weten te regelen dat een van Rick z'n jongensdromen uit kwam; op de foto met een echte Canadian Mountie! Toen terug naar Terrace gereden en nog een stop bij de zus van John, Jenny en haar man Chris gemaakt, waar ik voor het eerst in m'n leven ondergepist ben door een wel heel enthousiaste hond.. Eenmaal thuis weer een kampvuur gemaakt en genoten van een grand dessert bestaande uit marshmallows, smores, hot chocolate en echte Hollandse stroopwafels, wederom in afwachting van het Noorderlicht. Uiteindelijk hebben we geconcludeerd dat het niet aan mijn aura ligt, maar dat wilde beren en het Noorderlicht gewoon niet bestaan.

De volgende dag werden we door Marj opgehaald, de voormalige buurvrouw van Bill en Florence. Die heeft ons in haar monstertruck mee naar Shames Ski Hill gereden, waar haar man Tim en Rick hun best hebben gedaan om een moose te lokken door ze na te doen met wel heel bizarre keelgeluiden (combinatie tussen overdreven hoesten en kotsen). Toen we vertelden dat we niet meer in wilde beren geloofden wilden Marj en Tim ons het tegendeel bewijzen, dus zijn we wederom hoopvol op berenjacht bij Dasque Creek gegaan. Maar dichter dan wat verse hoopjes kak en wat sporen zijn we niet gekomen.. Wel heel spannend om zo dichtbij te komen! Maar we geloven dus alsnog niet meer in wilde beren..  Het was tevens ons laatste dagje in Terrace, dus eenmaal thuis had Hilde een heerlijk zalm diner voorbereid, waarna Rayna Braam ons kwam ophalen voor drankjes bij Mumford's, waar haar zus Chrissy ook heen zou komen. Uiteindelijk zijn we bij Mr Mike beland en hebben we enorm gelachen! Supergezellig avondje! Thuis snel onze laatste wasjes opgehangen en tassen gepakt, want de volgende dag zouden we aan een 2 dagen durende treinreis naar Jasper beginnen. Alberta here we come!!

1. Opa en Oma:
    21 augustus 2016
    Lieve Maartje,
    Dat is weer een gaaf verslag hoor! Hebben er van genoten, ook zonder beren. Geniet nog verder. Dikke knuffel van Opa en Oma!
  2. Your daddy:
    22 augustus 2016
    Gaaf, Braem! Alsof ik er naast sta... Wat heb jij ongelooflijk veel nieuwe ervaringen opgedaan.
    En wat leuk dat Rick ook zo'n enthousiaste Hilbilly is. Lekker kneuteren met een marshmallow en een zalmpje bij het kampvuur.
    Net een boek van Arendsoog en Witte Veder..
    Keep on going, en keep us posted !!
    Lieve groet, je Pappie.....