Next level adventures in Rocky Alberta

23 augustus 2016 - Caledon, Canada

As promised, hier dan de rest van mijn avonturen so far. Na beautiful British Columbia grondig te hebben mogen ontdekken was het tijd voor een nieuw deel van Canada; Alberta! Alvast excuses voor wederom een wel heel uitgebreid verslag, ik denk dat ik gewoon schrijfster had moeten worden...

Op 10 augustus begonnen meneertje van Dijk en ik aan een 2 dagen durende trip dwars door de ongerepte natuur van het echte Canada en de Rocky Mountains, met een overnachting in Prince George. Daar had ik een motel geboekt, waar waarschijnlijk een aantal criminelen zich schuil hielden, of waar films werden opgenomen waarin criminelen zich schuil moesten houden. De kamer was echter heel relaxt, afgezien van de nicotine walm bij binnenkomst, een bloedvlek op het tapijt (grapje, het was gewoon rode stift, denken we...), en blowende buren, dus de volgende dag begonnen we fris en fruitig aan het tweede deel van ons treinavontuur naar Jasper. In de trein raakten we aan de praat met een Nederlands meisje, Carlijn, die stomtoevallig uit Hilversum bleek te komen, ook familie in Canada had, en nu ook voor 3 maanden door Canada aan het reizen was na haar afstuderen. Dus eenmaal aangekomen in Jasper hebben we gezellig met z'n 3en gegeten en het stadje verder verkend. Uiteindelijk besloten we maar een taxi naar het hostel te nemen, dat nog redelijk ver buiten het centrum bleek te liggen. Carlijn en ik lagen samen op de vrouwenslaapzaal, en hebben gigantisch de slappe lach gehad omdat deze slaapzaal er wel even iets anders uitzag in real life, dan op de foto's online... We dachten een bescheiden kamer met misschien maximaal 6 andere meiden te delen, maar nee, in plaats daarvan moesten we ons stulpje delen met maar liefst 24 niet zo schone slaapsters... Dus hebben we bijna rollend van het lachen onze bedden opgemaakt in een stinkende, bloedhete en pikkedonkere kamer, wat nog knap lastig was als de tranen over je wangen rollen van het lachen! Uiteindelijk maar snel de kamer weer uitgevlucht om te kijken wat Rick aan het uitspoken was. Die was inmiddels hout aan het hakken omdat hij wel zin had om een kampvuurtje te bouwen vanwege het plotselinge frisse temperatuurtje zo midden in de bossen. Gelukkig kwam de fles vodka die ik al vanaf Vancouver aan het meezuilen was toen goed van pas om onszelf enigszins warm te houden terwijl houthakker Harry z'n geleerde lessen in praktijk aan het brengen was. Steeds meer mensen kwamen op ons kampvuurtje af, waardoor het nog een onverwacht gezellige en bijzondere avond werd! Het was namelijk zo helder, dat we bijna een regen aan vallende sterren hebben gezien!! Dus ik heb heel veel wensen gedaan, waarvan er eentje niet veel dagen later zelfs al in vervulling is gekomen! Daarover later meer...

De volgende ochtend zijn we redelijk vroeg opgestaan, omdat Rick en ik onze auto om 10u moesten ophalen!! Een echte black beauty, ik was meteen verkocht.. Nog gezellig in het zonnetje ontbeten met Carlijn, met een prachtig uitzicht op de Rocky Mountains, voordat Rick en ik aan onze tocht via de Icefield Parkway naar Banff begonnen. En wat voor een tocht... De eerste stop was bij the Athabasca Falls, een superwilde ijsblauwe rivier en een enorm sterke waterval, heel erg mooi. En hoe verder onze tocht vorderde, hoe blauwer en mooier de rivieren en meren werden. Dwars door de Rocky Mountains reden we in ons paradepaardje, met 90s en country muziek op de radio, en een overvloed aan wortels en appels als snacks. Via Bow Lake en nog veel meer mooie plekjes bereikten we eindelijk Lake Louise, waar ik met een slap verhaal weer wist te regelen dat we gratis langs de bewaking naar de ingang van het Fairmont Hotel mochten rijden om een foto voor Babba en Nanna te maken die daar zoveel jaar geleden hebben overnacht. Maar we mochten 'onder geen beding parkeren of de auto tegelijkertijd verlaten!', dus Rick moest in de auto blijven.. Vervolgens zijn we naar het adembenemende Moraine Lake gereden, het absolute neusje van de zalm. Werkelijk onrealistisch mooi. Met gevaar voor eigen leven een aantal losliggende boomstammen en hoge rotsen beklommen naar de top, waar we een nog beter uitzicht over het meer hadden. Rond half 8 ofzo kwamen we eindelijk bij het hostel in Banff aan, waar we snel hebben ingecheckt, om vervolgens door naar het centrum te rijden om wat te eten. We hadden allebei heel erg zin in fonduen, dus uiteindelijk zijn we maar voor de 'je leeft maar één keer' houding gegaan, en zijn we gezwicht voor een 4-gangen fondue menu bij the Grizzly House. De gangen: 1. Soep van de dag, 2. Kaasfondue, 3. Fondue met beef and chicken, en 4. Chocolade fondue, YUM!!

De volgende dag wederom niet al te laat de wekker, omdat Rick hoe dan ook een cowboyhoed en cowboylaarzen wilde kopen, een echte jongensdroom die uitkwam! Dus de rest van onze tijd samen had ik de eer om naast cowboy Billy Rae Rick, aka Lucky Rick, te mogen lopen. Eenmaal in de auto begonnen we aan een (dacht ik) korte rit naar Radium Hot Springs, omdat ik daar wel wat leuke recencies over had gelezen. Natuurlijke warmtebronnen op maar een kort halfuurtje afstand van Banff. NIET DUS! Na 2 uur rijden bereikten we eindelijk een belachelijk drukke parkeerplaats, en kwamen we tot de ontdekking dat deze 'natuurlijke warmte bronnen', eigenlijk gewoon chemische zwembaden waren. Dus hier hebben we de rest van ons avontuur niet meer over gepraat. Op de terugreis hebben we wel berggeiten gepest, herten en een mamma + baby moose gezien (Rick: 'MOOSE! MOOSE!!' *ik schrok me dood*), en hebben we geluncht op en wel heel bijzondere plek naast een wilde rivier. Eenmaal terug in Banff zijn we op het dakterras van de Kings & Crowns pub gaan zitten, waar we een enorme berg nachos hebben weggewerkt, omringd door de Rocky Mountains. Bomvol maar voldaan hebben we maar weer een rondje door Banff gelopen, en zijn we elke giftshop in en uit gelopen. Uiteindelijk hebben we kaartjes voor de nieuwste Jason Bourne film gekocht, dus we hebben een film in een echte Canadese bioscoop gezien!

De volgende dag moesten we de auto terugbrengen.. Het was zondag en we hadden verder niet echt plannen voor de rest van de dag. Maar man, wat een relaxte topdag hebben we gehad! Eerst ergens heerlijk in het zonnetje op ons gemakje ontbeten, om vervolgens via het park naar de paardenstallen te lopen om te kijken hoe ver dat van het centrum was. Daar wat knollen geaaid en nog wat gehangen, voordat we de rest van de middag in het park in het gras naar verschillende vriendschappelijke honkbalwedstrijden hebben liggen kijken in het zonnetje, fantastisch! Ergens einde van de middag weer richting de main street gelopen, een ijsje bij 'Cow's, the best ice salon in the world' gehaald en deze op wat rotsblokken op de hoek van een straat opgegeten, waarna we via een supermarktje wat te drinken gehaald hebben om vervolgens de rest van de middag weer in het park gelegen hebben. Tegen etenstijd weer richting de Kings & Crowns pub gelopen en toen terug naar het hostel voor een vroeg avondje, want de volgende dag stond er wel iets op het programma waar we ontzettend naar hebben uitgekeken....... KNOLHOBBELEN!!!!

Paardrijden was echt geweldig en een absoluut hoogtepunt van m'n reis. Op m'n grijze knol Tin 3 uur lang de cowgirl uitgehangen langs de Bow River, van waar we dwars door de ongerepte natuur Sulphur Mountain op zijn gegaan. En daar kwam een van mijn wensen EIN-DE-LIJK uit: IK HEB EEN BEER GEZIEN!!!!! Jaja! Ze bestaan dus echt!! Rick was helaas te druk bezig met de omgeving in z'n camera op te slaan, dus die gelooft nog steeds dat ik ze zie vliegen en dat beren niet bestaan.. Maar het was toch echt een mooie zwarte beer!! Ik viel bijna van m'n knol uit ongeloof... En ik zou mezelf niet zijn als ik Rick hier niet minstens een paar keer per dag aan zou helpen herinneren tijdens de rest van ons avontuur! Na het knolhobbelen hebben we lekker in het brandende zonnetje gebruncht en daarna nog wat geshopt. Rick een nieuw bandje voor z'n Stetson, en ik heb een nieuwe hoed, een zonnebril en eindelijk m'n blauwe allstars gekocht. Toen in de supermarkt waterijsjes gehaald en deze gewoon op een bankje aan de straat opgegeten tijdens het mensen kijken, helemaal goed! Aan het einde van de middag met een ijskoud drankje nog meer van het zonnetje genoten op het dakterras van de Kings & Crowns.. En daarna heerlijk gegeten bij de Old Spaghetti Factory, waar we onder het genot van Rick's eerste Bellini een supergezellige laatste avond in Banff hebben gehad.

De volgende ochtend moesten we vroeg op om de bus naar Calgary te nemen. Eenmaal daar aangekomen om 10u was het al bloedheet, en kwamen we tot de ontdekking dat het echt een pokkenend lopen was naar het appartement. Dus ergens halverwege zijn we op een terras geploft, waar we uiteindelijk een groot deel van de middag gezeten hebben omdat het zelfs in de schaduw snikheet was. Na een paar uur toch maar besloten om de hitte te trotseren en richting ons heerlijke appartementje te lopen. Eenmaal daar vrijwel meteen op de bank geploft, airco vol aangezet, en de rest van de middag films op Netflix gekeken. We waren zo gaar dat we de rest van de middag alleen het appartement uit zijn gegaan om veel te veel geld uit te geven aan eieren, spek, een fles fris, en 2 diepvriespizza's. Heerlijk rustig dagje gehad!

De dag daarna hebben we voor het eerst sinds lange tijd asociaal lang uitgeslapen, rustig op ons gemakje gedouched en eitjes gebakken, nog meer genetflixt, om tegen het einde van de middag te besluiten dat we misschien toch maar wat meer de toerist moesten uithangen en Calgary moesten verkennen. Via de winkelstraat op 8th Avenue zijn we wat winkels in en uit gelopen, en is Rick bijna uit z'n slof geschoten omdat een of andere stomme paki beweerde dat er niet heel veel verschil tussen Rick z'n echte Stetson en de goedkope cowboyhoeden meuk die hij in z'n winkel verkocht... Toen zijn we richting de Stampede gelopen, die er akelig verlaten bij lag.. Maar die hebben we toch maar gezien! Daarna bijna de halve stad doorgelopen op zoek naar een normale supermarkt, omdat ik graag met verse groenten wilde koken in plaats van met die voorverpakte chemische troep. Uiteindelijk een winner gevonden en heel relaxt op de bank gegeten terwijl we een bizar gave documentaire film keken, Unbranded. Zeker een aanrader!!!

De volgende ochtend weer enigszins 'vroeg' opgestaan voor een nieuwe dag, welke we begonnen met het blauw laten staan van het appartement door het bakken van eitjes, waarna we richting Fort Calgary zijn gelopen. En wederom kwam hier een van Rick z'n jongensdromen uit; op de foto in een echt mountie uniform!! Heel erg gaaf! De rest van de dag hebben we Calgary nog verder ontdekt en hebben we meer Bellini's gedronken, voordat we terug naar het appartement zijn gelopen waar we voor de laatste keer samen gekookt hebben. Verder onze tassen gepakt en het appartement opgeruimd, omdat we de volgende dag al moesten uitchecken en Rick z'n avontuur in Canada er alweer op zat... We waren daardoor allebei een beetje down, en hebben de rest van de volgende ochtend voornamelijk wat tijd gedood op het terras van de kroeg om de hoek, waar we nog gezellig van het zonnetje hebben kunnen genieten.

En een paar uur later stond ik in m'n eentje op de bus terug naar Banff te wachten, en zat Rick te wachten om te boarden en terug naar NL te vliegen.. Gelukkig zat Carlijn (die we in de trein naar Jasper hadden ontmoet) op me te wachten in het hostel in Banff! Daar hebben we gezellig wat gedronken, en heb ik me uiteindelijk over laten halen om wat meer drankjes te doen bij de Kings & Crowns.. Dat werd eigenlijk steeds gezelliger, en uiteindelijk stonden we zelfs te springen en mee te bleren op de dansvloer. Wederom een spontane onverwachte topavond! De volgende dag lekker uitgeslapen, ontbeten met Carlijn, heerlijk in het zonnetje in het park gelegen en weer gegeten bij the Old Spaghetti Factory. Eenmaal terug in het hostel moest ik m'n spullen alweer pakken en ben ik vroeg naar bed gegaan, omdat ik de volgende ochtend weer de vroege bus terug naar Calgary zou nemen, vanwaar ik de bus door naar Edmonton zou pakken. Na een lange dag reizen ben ik toch nog het (best wel crappy) hostel ontvlucht, en over het Fringe Festival gelopen wat toen toevallig plaatsvond. Uiteindelijk ergens in een leuk tentje met uitzicht op de drukke straat een hamburgertje weggewerkt en de rest van m'n reis uitgestippeld. Ik heb nu namelijk al een paar keer gemerkt dat ik vaak in 3/4 dagen een stad echt wel grondig kan zien, en met Rick heb ik ervaren dat de trip die ik in eerste instantie gepland had om in 1,5 maand te doen, ook prima in 2 weken te doen was. Dus heb ik besloten om m'n reis iets in te korten, wat betekent dat ik nog precies hetzelfde ga doen zoals gepland, alleen in een iets korter tijdsbestek:-).

Ik prijs mezelf ontzettend gelukkig dat ik hier al 2 maanden zit, en dat ik Canada in al haar schoonheid zo uitgebreid heb mogen ervaren en ontdekken. Inmiddels zit ik na een wel erg turbulente vlucht vanuit Edmonton nu bij Joanne en Bob in Caledon, op 1,5u rijden van Toronto. Hier blijf ik 10 dagen, waarna ik nog 4 dagen naar Montreal ga en m'n trip zal afsluiten met 4 dagen in New York. Elke dag weer knijp ik mezelf in m'n handjes dat ik al zo veel mooie dingen heb mogen doen en zien, en dat ik zoveel bijzondere mensen heb mogen ontmoeten. En het feit dat Zoran en Rick me speciaal zijn komen opzoeken, is iets waar ik enorm dankbaar om ben en geen woorden voor heb. Ik ben echt gelukkig, en ontzettend blij met zo'n fantastische familie en zulke waardevolle vrienden. Maar voorlopig kom ik nog niet terug, en maak ik eerst af waar ik aan begonnen ben. And I can not wait for the rest to come!!

1. Opa en Oma:
    24 augustus 2016
    Lieverd, fijn te horen over al je belevenissen! Je zal, als je eenmaal thuis bent nog heel wat tijd nodig hebben om alles weer "her te beleven"! Geniet nog van alles wat je tegen gaat komen en wij zijn blij om het een beetje mee te mogen maken hoor!
    Dikke knuffel van ons uit een stik heet Bussum